Kontakt

Eurotom sp z o.o.
ul. Wąwozowa 1 kl. II
02-796 Warszawa
tel.: +48 22 648 15 73
tel. kom.: +48 784 002 889
faks.: +48 22 648 16 72
e-mail: eurotom@eurotom.pl
eurotom - rzetelna firma

Jak mierzyć przyczepność warstwy?

Producent: BYK-Gardner

 

Adhezja (przyczepność)

Aby powłoka była prawidłowo wykonana, musi ona przylegać do podłoża, na którym została położona. W praktyce do oceny odporności farby lub powłok na oddzielenie od podłoża stosuje się 3 różne procedury testowe:

Test Cross-Cut (cięcie krzyżowe)
Test ten określa odporność powłoki lub farby na oddzielenie od podłoża w przypadku zastosowania prostokątnych nacięć powłoki, aż do podłoża. Metoda ta może być użyta do szybkiej oceny właściwości powierzchni. Zastosowana do powłok wielokrotnych, określa odporność na oddzielenie się pojedynczych warstw powłoki.

Test Scrape Adhesion (zdrapywanie)
Test ten określa przyczepność powłok organicznych takich jak farby, żywice, lakiery przy stosowaniu ich na gładkie, płaskie powierzchnie. Jest to przydatne do uzyskania relatywnej oceny dla kilku płyt powleczonych wykazujących duże różnice w przyczepności.
Materiał testowany jednorodnej grubości jest nakładany na płaską płytkę, zazwyczaj metalową lub o jednakowej teksturze. Po wyschnięciu płytki są umieszczane pod rysikiem, na który nakłada się ciężar. Przyczepność jest określana w wyniku zdrapania warstwy przy określonym ciężarze.

Test Chipping (skruszanie)
Odporność na wykruszanie powłok wielowarstwowych jest ważnym aspektem podczas wykończenia pojazdów. Dla zabezpieczenia części karoserii samochodowej, przemysł motoryzacyjny stosuje powłoki wielowarstwowe, które muszą być odporne na korozje oraz naprężenia mechaniczne. Doświadczenia doprowadziły do opracowania metody określania odporności na korozje na dużą skalę. Jednakże, dotychczasowa metoda określania naprężeń mechanicznych nie jest satysfakcjonująca.
Struktura powłoki jest decydującym parametrem przy odporności na ścieranie. Zmiany w materiale lub procesie jego wytwarzania mogą wywołać różne efekty. Przednia i boczna część karoserii jest zazwyczaj narażona na skruszanie w wyniku uderzeń kamieni leżących na drodze.
Test uderzeniowy polega na wyrzucaniu przez sprężone powietrze elementów o ostrych krawędziach, symulując naprężenia podczas jazdy. Jednakże, test uderzeniowy daje często odchylone wyniki na skutek istnienia rozkładu statystycznego wielkości cząstek oraz gęstości ich uderzeń. W celu zażegnania tego problemu został opracowany przyrząd testujący materiał tylko jednym uderzeniem.